Möt inte smärta med smärta

Möt inte smärta med smärta

Svåra känslor som ensamhet, rädsla och skam är en form själslig smärta. Vi reagerar likadant på smärtsamma känslor som på kroppslig smärta: vi gör vad vi kan för att undvika det som gör ont.

Ofta handlar barns problemskapande beteenden i skolan i själva verket om att undvika smärtsamma känslor. För en del elever kan det vara outhärdligt skamfyllt att visa sina klasskamrater att man inte förstår eller kan. Bättre då att spela pajas i klassrummet eller fly ut i korridoren. För andra kan rädslan för att bli övergiven vara så smärtsam att det är bättre att starta bråk och räknas för att man är fruktad än att inte räknas alls. Jag har mött elever som hellre utlöste brandlarmet på skolan än utsatte sig för en undervisningssituation i övertygelsen att det bara skulle bli det slutliga beviset på att de var hopplösa fall.

Läs mer

Relationell psykoterapi

Relationell psykoterapi är en form av psykoterapi som utgår från att vi är våra relationer och att psykiska problem till stor del har sin grund i bristfälliga relationer. Relationen mellan terapeut och klient är viktig. Det är i en trygg terapeutisk relation man kan förstå och våga förändra sitt sätt att relatera till andra.

Läs mer

Internal Family Systems (IFS)

Internal Family Systems (IFS) är en form av psykoterapi som fokuserar på klientens inre ”delar” och ”själv”. Utgångspunkten i IFS är att människans psyke är ett system av olika delar eller delpersonligheter. Delpersonligheterna har olika roller eller funktioner. En del kan vara den jag är på jobbet, en annan den jag är hemma. Andra delar kan vara den inre kritikern eller det inre barnet.

Läs mer

Tio råd till mina rektorer

En bekant postade tio råd ur en bok om ledarskap i skola och universitet. Jag tillägnar råden alla rektorer jag arbetat tillsammans med som skolpsykolog.

Tio råd till prefekter och alla andra som leder kunskapsarbete

  1. Du är inte gud – du varken kan eller hinner rätta till allt.
  2. Ta dig inte på alltför stort allvar – det vinner ingen på, allra minst du själv.
  3. Det du gör och som är tillräckligt bra – är ofta enastående i längden.
  4. När du får ett problem presenterat för dig – tag ett djupt andetag och tänk på att det alltid går bra att återkomma senare när man hunnit tänka igenom saken.
  5. Påminn dig och dina medarbetare att få vill någon illa – däremot finns olika åsikter och ambitioner som måste hanteras och ibland överbryggas.
  6. Att du och dina kollegor agerar hänsynsfullt kan ibland vara hänsynslöst.
  7. Du kan inte kommunicera allt till alla hela tiden – det måste vara kommunicerat.
  8. Påminn dig själv och dina kollegor om att det alltid är lätt att vara efterklok men först kommer modet att våga handla.
  9. Att hålla medarbetarna ansvariga är att få medarbetarna agera vuxet.
  10. Ibland är det bäst att inte göra någonting alls och i stället förlita sig på processen.

Anders Risling och Mats Edenius, Prefekt: framtidens ledarskap för forskning och utveckling (Stockholm: Sanoma utbildning, 2019).