Hur kan trauma definieras?

Hur kan trauma definieras?

I ett tidigare inlägg skrev jag att trauma är ett lurvigt begrepp som både kan syfta på en svår händelse eller den skada som kan finnas kvar i kroppen efter en svår händelse. Det är också en skillnad mellan hur ordet ”trauma” används i vardagsspråket, där det kan betyda lite vad som helst, och det används av oss professionella inom hälso- och sjukvården. Hur kan ”trauma” definieras så att vi vet vad vi pratar om?

Läs mer
Trauma är ett lurvigt begrepp

Trauma är ett lurvigt begrepp

Det är populärt att prata om trauma nuförtiden. Problemet är bara att trauma kan betyda lite vad som helst. Många talar om trauma som om det vore en händelse. Olyckor, naturkatastrofer, misshandel, våldtäkter, mobbing. Men också vardagliga händelser som hör livet till, som separationer, ofrivillig barnlöshet, korsbandsskador och förlorade hockeymatcher. Ingen händelse verkar vara för liten för att kunna kallas trauma.

Läs mer

Mottagningen flyttar

Min mottagning flyttar. Från och med fredag 29 november finns jag på Järntorgsgatan 6 i Gamla stan. Ring på ”Psykoterapi Järntorget” i porttelefonen.

Introduktion till IFS: grundantaganden

Internal Family Systems (IFS) bygger på sex grundantaganen: (1) Vi består av ett obestämt antal delpersonligheter eller delar. (2) Alla har ett Själv som kan ta hand om och läka delar som bär på bördor. (3) Delar tvingas in i roller de inte vill ha till följd av trauma och anknytningsskador. (4) Alla delar har goda intentioner, det finns inga "dåliga delar". (5) Våra delar utgör ett komplext inre system. (6) Förändringar i det inre systemet får konsekvenser i det omgivande systemet, och omvänt.
Läs mer
Vad är våld?

Vad är våld?

När vi pratar om våld i nära relation tänker vi ofta på fysiskt våld: knuffar, örfilar, slag. Men våld är så mycket mer. Den norske psykologen och psykoterapeuten Per Isdal, som var med och startade Alternativ till vold i Norge på 1980-talet, definierar våld som ”varje handling riktad mot en annan person, som genom denna handling skadar, smärtar, skrämmer eller kränker, får denna person att göra något mot sin vilja eller avstå från något som den vill”.

Läs mer
I skolan behövs inga diagnoser

I skolan behövs inga diagnoser

Det är ett hårt tryck på mig som skolpsykolog att skriva remiss till hälso- och sjukvården med frågeställning kring NPF-diagnoser som autism och ADHD. Trycket kommer från både lärare och vårdnadshavare.

Till lärarna ställer jag en motfråga. ”Vi antar att eleven har fått diagnosen ADHD när hen kommer till skolan i morgon. Vad gör du annorlunda?” Inget magiskt kommer att inträffa bara för att eleven fått en diagnos. Vi i skolan måste fortfarande anpassa efter svårigheter med uppmärksamhet, koncentration, hyperaktivitet och impulsivitet eller vad det nu kan vara som ligger i vägen för lärandet. En diagnos betyder ju bara att vi fått ett annat ord för de svårigheter vi redan kände till.

Läs mer
TikTok traumatiserar

TikTok traumatiserar

Dagens Nyheter har intervjuat barn om vad de sett på TikTok, YouTube och Instagram: dödligt våld, män som får sina halsar avskurna, lemlästade kroppar, trafikolyckor, katter och hundar som sparkas och stryps, människor som begår självmord eller pratar om att skada sig själva. Allt detta är förstås upprörande och oacceptabelt. Men det som verkligen fastnar hos mig är att de reaktioner barnen beskriver är i linje med psykiskt trauma.
Läs mer