Om du vill förstå dig själv måste du lära känna din egen berättelse

Om du vill förstå dig själv måste du lära känna din egen berättelse

If you want to know me, then you must know my story, for my story defines who I am. And if I want to know myself, to gain insight into the meaning of my own life, then I too must come to know my own story.

Dan P. McAdams, The Stories We Live by: Personal Myths and the Making of Self, 1993.

Vi människor förstår oss själva och varandra genom våra berättelser. Precis som i alla berättelser finns där olika karaktärer med olika motiv: hjältar, offer, mentorer, statister och så vidare. När jag lyssnar på människor lägger jag särskilt märke till vilka roller de har sina egna berättelser. Det kan ge många ledtrådar till hur de förstår sig själva. Ofta är det ett eko av hur de infogades i andras berättelser när de var barn.

Mycket av det terapeutiska arbetet handlar om att formulera ny en berättelse om sig själv. Det är när vi får en begriplig och sympatisk berättelse om oss själva som vi kan förstå och acceptera vad vi varit med om. Att lära känna sin egen berättelse är helande, även om berättelsen är tragisk och sorglig.

Nu tar jag emot klienter

Nu tar jag emot klienter

Från och med idag erbjuder jag digitala samtal för individer och par. Välkommen att ta kontakt med mig så bokar vi en tid för ett första samtal!

Möt inte smärta med smärta

Möt inte smärta med smärta

Svåra känslor som ensamhet, rädsla och skam är en form själslig smärta. Vi reagerar likadant på smärtsamma känslor som på kroppslig smärta: vi gör vad vi kan för att undvika det som gör ont.

Ofta handlar barns problemskapande beteenden i skolan i själva verket om att undvika smärtsamma känslor. För en del elever kan det vara outhärdligt skamfyllt att visa sina klasskamrater att man inte förstår eller kan. Bättre då att spela pajas i klassrummet eller fly ut i korridoren. För andra kan rädslan för att bli övergiven vara så smärtsam att det är bättre att starta bråk och räknas för att man är fruktad än att inte räknas alls. Jag har mött elever som hellre utlöste brandlarmet på skolan än utsatte sig för en undervisningssituation i övertygelsen att det bara skulle bli det slutliga beviset på att de var hopplösa fall.

Läs mer

Relationell psykoterapi

Relationell psykoterapi är en form av psykoterapi som utgår från att vi är våra relationer och att psykiska problem till stor del har sin grund i bristfälliga relationer. Relationen mellan terapeut och klient är viktig. Det är i en trygg terapeutisk relation man kan förstå och våga förändra sitt sätt att relatera till andra.

Läs mer

Internal Family Systems (IFS)

Internal Family Systems (IFS) är en form av psykoterapi som fokuserar på klientens inre ”delar” och ”själv”. Utgångspunkten i IFS är att människans psyke är ett system av olika delar eller delpersonligheter. Delpersonligheterna har olika roller eller funktioner. En del kan vara den jag är på jobbet, en annan den jag är hemma. Andra delar kan vara den inre kritikern eller det inre barnet.

Läs mer

Tio råd till mina rektorer

En bekant postade tio råd ur en bok om ledarskap i skola och universitet. Jag tillägnar råden alla rektorer jag arbetat tillsammans med som skolpsykolog.

Tio råd till prefekter och alla andra som leder kunskapsarbete

  1. Du är inte gud – du varken kan eller hinner rätta till allt.
  2. Ta dig inte på alltför stort allvar – det vinner ingen på, allra minst du själv.
  3. Det du gör och som är tillräckligt bra – är ofta enastående i längden.
  4. När du får ett problem presenterat för dig – tag ett djupt andetag och tänk på att det alltid går bra att återkomma senare när man hunnit tänka igenom saken.
  5. Påminn dig och dina medarbetare att få vill någon illa – däremot finns olika åsikter och ambitioner som måste hanteras och ibland överbryggas.
  6. Att du och dina kollegor agerar hänsynsfullt kan ibland vara hänsynslöst.
  7. Du kan inte kommunicera allt till alla hela tiden – det måste vara kommunicerat.
  8. Påminn dig själv och dina kollegor om att det alltid är lätt att vara efterklok men först kommer modet att våga handla.
  9. Att hålla medarbetarna ansvariga är att få medarbetarna agera vuxet.
  10. Ibland är det bäst att inte göra någonting alls och i stället förlita sig på processen.

Anders Risling och Mats Edenius, Prefekt: framtidens ledarskap för forskning och utveckling (Stockholm: Sanoma utbildning, 2019).