Elevhälsa

Elevhälsa

När jag började arbeta som skolpsykolog var det som att hitta hem. Alla erfarenheter och allt kunnande jag samlat på mig som psykolog, akademiker och konsult föll på plats. Efter två veckor kändes det som om jag jobbat i minst ett halvår. Jag förstod intuitivt vad verksamheten behövde av mig som skolpsykolog.

Min huvuduppgift som skolpsykolog är att hjälpa lärare förstå och bemöta elever som det inte fungerar kring i klassrummet eller i samspel med övriga elever och vuxna. Hemligheten är att skifta perspektiv och försöka se den pedagogiska situationen med elevens ögon och hur den situationen ter sig om man har svårigheter med uppmärksamhet, koncentration, sammanhangsförståelse eller vad det nu kan vara. Att hjälpa till med det här perspektivskiftet är min styrka som skolpsykolog. Metodmässigt lånar jag mycket från samarbetsbaserad problemlösning (CPS; Greene, 2014; Greene & Ablon, 2006).

Med tiden har jag upptäckt att det är många elever som har svårt att fungera i skolmiljön för att de varit med om svåra händelser, bevittnat våld, försummats eller utsatts för övergrepp. Barn som har svåra händelser bakom sig behöver bemötas med förståelse för vilka spår sådana erfarenheter lämnar i själ och kropp. I nästan all handledning jag gör kring problemskapande beteenden utgår jag numera från traumamedveten omsorg (TMO; Bath & Seita, 2019). Jag håller också utbildningar för skolpersonal i traumamedvetet förhållningssätt.

Min utgångspunkt är det tvärprofessionella samarbetet i elevhälsoteamet. Jag tycker att jag kommer bäst till min rätt ju mer involverad jag är i elevhälsoarbetet och ju tidigare jag kan bidra med nya perspektiv, råd och handledning. Jag samverkar också mycket med socialtjänst, primärvård, BUP och habilitering.

En särskild talang jag har är att hantera de där situationerna när läraren inte förstår sig på en elev, vårdnadshavarna är missnöjda och skyller på skolan, lärarna skyller på vårdnadshavarna, alla är missnöjda med rektorn som inte vill lösa problemet med en elevassistent och ingen lyssnar på specialpedagogen (som ofta sitter inne med lösningen). Då samlar jag alla berörda parter i samma rum, tar hand om de upprörda känslorna och hjälper dem samarbeta konstruktivt på ett sätt som gagnar eleven.

Erfarenhet

  • Skolpsykolog på Maltesholmsskolan F-6 och Vällingbyskolan F-9, Stockholms stad (från 2023).
  • Skolpsykologiska utredningar åt Stockholms stad via bemanningsfirma (2023–2024).
  • Skolpsykolog på Castorskolan F-9, Bjurholm (2023–2024).
  • Skolpsykolog på Sjöfruskolan F-9, Tomtebogårds skola F-3 och Innertavle skola F-5, Umeå komun (2022–2023).
  • Skolpsykolog på Norrmalmskolan F-6, Käpplundaskolan F-6, Lundenskolan F-6 och Helenaskolan 7-9, Skövde kommun (2021–2022).

Referenser

Barth, H. & Seita, J. (2019). De tre pelarna i traumamedveten omsorg: att skapa en läkande miljö »de övriga 23 timmarna«. Studentlitteratur.

Greene, R. W. (2014). Lost at school: Why our kids with behavioral challenges are falling through the cracks and how we can help them. Scribner.

Greene, R. W., & Ablon, J. S. (2006). Treating explosive kids: The collaborative problem-solving approach. Guilford.

Socialstyrelsen & Skolverket. (2016). Vägledning för elevhälsan.