Om mig

Jag har arbetat som psykolog på Arbetsförmedlingen (2017–2019), i vuxenpsykiatri (2019–2020) och inom företagshälsovård (2021). Sedan 2021 arbetar jag som skolpsykolog och 2024 startade jag min egna firma.

Jag har grundutbildning i Internal Family Systems (IFS, 2024) samt doktorsexamen i psykologi (2016).

Min berättelse

När jag var barn sade min mamma att jag borde bli psykolog. Jag var så bra på att lyssna, tyckte hon. Det dröjde dock länge innan jag blev psykolog. Först vid 31 års ålder, efter en karriär inom IT-branschen, började jag läsa psykologi. Varje kurs jag läste var oerhört intressant och särskilt kurserna i gruppsykologi och existentiell psykologi lämnade djupa avtryck. Det var här mitt intresse för mellanmänskligt samspel och kontinental filosofi grundlades.

Efter grundutbildningen blev jag kvar i akademin och undervisade blivande psykologer i forskningsmetod och vetenskapsteori. Jag trivdes så bra med det, så jag valde att bli doktorand. Forskarutbildningen var ett samarbete mellan Institutionen för psykologi vid Umeå universitet och Umeå centrum för genusstudier (UCGS). Under doktorandtiden fördjupade jag min förståelse av människor som i grunden sociala, kulturella och berättande varelser. Min avhandling, som jag försvarade 2016, kom att handla om blivande pappors möte med mödrahälsovården.

Efter disputationen gjorde jag min PTP (praktiskt tjänstgöring som psykolog) vid Arbetsförmedlingen. Jag blev legitimerad psykolog 2018.

Det var på Arbetsförmedlingen och senare inom vuxenpsykiatrin som jag upptäckte att min mamma hade rätt. Jag är väldigt bra på att lyssna. Att lyssna förutsättningslöst, fördomsfritt och låta patientens egen berättelse stå i centrum, inte mina psykologiska facktermer och teorier. ”Jag har haft kontakt med psykiatrin i tio år”, kunde mina patienter säga, ”men du är den första som lyssnar och förstår.”

Efter nästan två år inom vuxenpsykiatri började jag arbeta som skolpsykolog 2021, först i Skövde, sedan i Umeå och nu i Stockholm. Det var som att hitta hem. Här kom mina förmågor att lyssna och hantera mellanmänskligt samspel till sin rätt. Det är så ofta det uppstår knutar kring elever som har svårt i skolan. Läraren känner sig otillräcklig och tycker att rektorn skall anställa en elevassistent. Vårdnadshavarna är missnöjda, tycker att skolan sviker och att rektorn skall anställa en elevassistent. Rektorn är trängd mellan lärare, vårdnadshavare och budget. Alla är upprörda och frustrerade, skyller på varandra och inte sällan har de helt olika uppfattningar om vad eleven egentligen har för problem. Det är i de situationerna jag kliver in, hjälper de vuxna att få syn på vad eleven egentligen har för svårigheter, tar hand om deras frustration och hjälper dem att samarbeta för elevens bästa i stället för att motarbeta varandra. Det är min superkraft i skolan.

Men jag saknade det personliga, individuella mötet. Efter att ha upptäckt Internal Family Systems (IFS) bestämde jag mig för att starta eget och ta emot klienter privat. Och där är jag nu: skolpsykolog i möten med vuxna där jag kan hjälpa elever till en fungerande skolgång, och privatpraktiserande psykolog i möten med individer som jag kan hjälpa framåt.